Home » Nieuws » Zelfrijdende ethiek

Zelfrijdende ethiek

By |Categorieën: Nieuws|Gepubliceerd Op: 6 juli 2017|1 min read|

Menselijke morele afwegingen kunnen gesimuleerd worden. Dat is de conclusie die onderzoekers trekken op basis van experimenten met Virtual Reality. Dit zou een doorbraak betekenen voor de afwegingen die de veel bediscussieerde zelfrijdende auto of zijn programmeurs moeten maken.

Onderzoekers van The Institute of Cognitive Science at the University of Osnabrück lieten proefpersonen met virtual reality ‘autorijden’ in een mistige omstandigheden. Telkens doemde daarbij wat onverwacht op en moesten de mensen achter het stuur keuzes maken tussen dieren, mensen, verschillende mensen (kinderen, ouderen) en zichzelf. Vervolgens werd gekeken welke patronen er in deze keuzen aanwezig waren. Wat doet iemand als hij bijvoorbeeld moet kiezen tussen het aanrijden van een kind dat zich gevaarlijk op de weg begeeft of een volwassene die op de stoep staat? Overigens, het blijkt dat mensen iets meer geneigd zijn mannen te sparen dan vrouwen.

 

Waarde-van-leven-model

Tot nu toe was de verwachting dat dergelijke keuzes dusdanig contextgebonden waren dat er geen voorspellingen heilloos zijn. De onderzoekers uit Osnabrück concluderen dat dit echter wel kan. Zij stellen dat een vrij eenvoudig ‘waarde van leven model’ voldoet. Een dergelijk model kan geprogrammeerd worden in bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s.

Zie voor meer informatie Frontiers in Behavioral Neuroscience.

Home » Nieuws » Zelfrijdende ethiek

Zelfrijdende ethiek

By Gepubliceerd Op: 6 juli 20171 min read

Menselijke morele afwegingen kunnen gesimuleerd worden. Dat is de conclusie die onderzoekers trekken op basis van experimenten met Virtual Reality. Dit zou een doorbraak betekenen voor de afwegingen die de veel bediscussieerde zelfrijdende auto of zijn programmeurs moeten maken.

Onderzoekers van The Institute of Cognitive Science at the University of Osnabrück lieten proefpersonen met virtual reality ‘autorijden’ in een mistige omstandigheden. Telkens doemde daarbij wat onverwacht op en moesten de mensen achter het stuur keuzes maken tussen dieren, mensen, verschillende mensen (kinderen, ouderen) en zichzelf. Vervolgens werd gekeken welke patronen er in deze keuzen aanwezig waren. Wat doet iemand als hij bijvoorbeeld moet kiezen tussen het aanrijden van een kind dat zich gevaarlijk op de weg begeeft of een volwassene die op de stoep staat? Overigens, het blijkt dat mensen iets meer geneigd zijn mannen te sparen dan vrouwen.

 

Waarde-van-leven-model

Tot nu toe was de verwachting dat dergelijke keuzes dusdanig contextgebonden waren dat er geen voorspellingen heilloos zijn. De onderzoekers uit Osnabrück concluderen dat dit echter wel kan. Zij stellen dat een vrij eenvoudig ‘waarde van leven model’ voldoet. Een dergelijk model kan geprogrammeerd worden in bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s.

Zie voor meer informatie Frontiers in Behavioral Neuroscience.