Home » Nieuws » Ophef over geloof/wetenschap cursus

Ophef over geloof/wetenschap cursus

By |Categorieën: Nieuws|Gepubliceerd Op: 22 mei 2013|2.9 min read|
Nieuws

Een cursus van een natuurkunde docent aan de Amerikaanse Ball State University zorgt voor ophef in de VS. Is het een cursus over geloof en wetenschap, of ‘creationistische propaganda’?

 

Assistant professor Eric Hedin, verbonden aan de afdeling voor natuur- en sterrenkunde van Ball State, geeft een keuzecollege ‘The Boundaries of Science’. Na bestudering van de syllabus heeft de Freedom From Religion Foundation een klacht ingediend bij de universiteit omdat de docent met deze cursus studenten zou willen bekeren tot het christendom.

De universiteit reageert in een artikel van Times Higher Education (THE) dat het onderwijsprogramma de verantwoordelijkheid is van de staf. Het gaat bovendien om een keuzecollege. Volgens het afdelingshoofd van Hedin, Thomas Robertson, zijn er geen klachten van studenten binnengekomen over deze cursus.

In USA Today stelt natuurkundige Ruth Howes, die door Hebin is opgevolgd aan Ball State, dat de natuurkunde afdeling bestaat uit ‘heldere denkers’. Zij denkt dat Hebin de studenten gewoon aan het denken wil zetten met zijn cursus. ‘Studenten hoeven het niet met alle standpunten eens te zijn, maar ze moeten ze wel begrijpen.’ USA Today voegt er aan toe dat volgens studenten die zij gesproken hebben, Hebin veel over geloof praat tijdens zijn lessen.

Reacties

De actie van de Freedom From Religion Foundation heeft tegengestelde reacties opgeroepen bij de wetenschapsbloggers (en uitgesproken atheïsten) Jerry Coyne en P.Z. Myers. Volgens Coyne gaat de cursus in tegen het First Amendment van de Amerikaanse grondwet, en is het een schending van de scheiding tussen kerk en staat. De syllabus van de cursus staat volgens hem vol verwijzingen naar Intelligent Design. Coyne heeft een brief geschreven aan Thomas Robertson, die hem antwoordde maar geen toestemming gaf voor publicatie van zijn antwoord.

Op zijn weblog Pharyngula meldt P.Z. Myers dat hij het niet eens is met Coyne als deze beweert dat de grondwet is geschonden. Hij vindt dat de vrijheid om een cursus te geven die controversieel of slecht onderbouwd is niet op een juridische manier moet worden aangepakt. ‘Een slechte cursus is een ethisch probleem, niet een juridisch probleem. De universiteit moet dit intern afhandelen.’

In THE valt Laurence A. Moran, hoogleraar biochemie van de universiteit van Toronto Myers bij. ‘Ik verdedig het recht van iedere docent om te onderwijzen wat hij of zij gelooft dat de waarheid is, hoe idioot dat ons ook lijkt.’

De National Center for Science Education, een organisatie die zich al jaren keert tegen iedere vorm van creationisme of intelligent design in onderwijsprogramma’s, houdt zich nog op de vlakte. Er zijn volgens een zegsman nog te weinig gegevens bekend over de cursus.

 

Barrières

In de publicatielijst van Hedin staat één artikel over onderwijskunde. In deze studie heeft hij studenten die een basiscursus sterrenkunde volgen gevraagd naar hun mening over zingevingsvragen. Dit deed hij omdat het lesboek begon met teksten die stellen dat sterrenkunde vragen helpt beantwoorden over de oorzaak en betekenis van ons bestaan.

In de conclusie stelt hij dat docenten ook over dit soort vragen moeten spreken met hun studenten, om mogelijke barrières weg te nemen:

‘These data indicate that we may cause students to put up barriers to us if we, through carelessness or personal antipathy, unnecessarily belittle concepts of religion and faith. To  connect with students along this line, we might include discussions on how scientific reasoning could be applied to analyzing and interpreting broader issues outside of science.’

Home » Nieuws » Ophef over geloof/wetenschap cursus

Ophef over geloof/wetenschap cursus

By Gepubliceerd Op: 22 mei 20132.9 min read
Nieuws

Een cursus van een natuurkunde docent aan de Amerikaanse Ball State University zorgt voor ophef in de VS. Is het een cursus over geloof en wetenschap, of ‘creationistische propaganda’?

 

Assistant professor Eric Hedin, verbonden aan de afdeling voor natuur- en sterrenkunde van Ball State, geeft een keuzecollege ‘The Boundaries of Science’. Na bestudering van de syllabus heeft de Freedom From Religion Foundation een klacht ingediend bij de universiteit omdat de docent met deze cursus studenten zou willen bekeren tot het christendom.

De universiteit reageert in een artikel van Times Higher Education (THE) dat het onderwijsprogramma de verantwoordelijkheid is van de staf. Het gaat bovendien om een keuzecollege. Volgens het afdelingshoofd van Hedin, Thomas Robertson, zijn er geen klachten van studenten binnengekomen over deze cursus.

In USA Today stelt natuurkundige Ruth Howes, die door Hebin is opgevolgd aan Ball State, dat de natuurkunde afdeling bestaat uit ‘heldere denkers’. Zij denkt dat Hebin de studenten gewoon aan het denken wil zetten met zijn cursus. ‘Studenten hoeven het niet met alle standpunten eens te zijn, maar ze moeten ze wel begrijpen.’ USA Today voegt er aan toe dat volgens studenten die zij gesproken hebben, Hebin veel over geloof praat tijdens zijn lessen.

Reacties

De actie van de Freedom From Religion Foundation heeft tegengestelde reacties opgeroepen bij de wetenschapsbloggers (en uitgesproken atheïsten) Jerry Coyne en P.Z. Myers. Volgens Coyne gaat de cursus in tegen het First Amendment van de Amerikaanse grondwet, en is het een schending van de scheiding tussen kerk en staat. De syllabus van de cursus staat volgens hem vol verwijzingen naar Intelligent Design. Coyne heeft een brief geschreven aan Thomas Robertson, die hem antwoordde maar geen toestemming gaf voor publicatie van zijn antwoord.

Op zijn weblog Pharyngula meldt P.Z. Myers dat hij het niet eens is met Coyne als deze beweert dat de grondwet is geschonden. Hij vindt dat de vrijheid om een cursus te geven die controversieel of slecht onderbouwd is niet op een juridische manier moet worden aangepakt. ‘Een slechte cursus is een ethisch probleem, niet een juridisch probleem. De universiteit moet dit intern afhandelen.’

In THE valt Laurence A. Moran, hoogleraar biochemie van de universiteit van Toronto Myers bij. ‘Ik verdedig het recht van iedere docent om te onderwijzen wat hij of zij gelooft dat de waarheid is, hoe idioot dat ons ook lijkt.’

De National Center for Science Education, een organisatie die zich al jaren keert tegen iedere vorm van creationisme of intelligent design in onderwijsprogramma’s, houdt zich nog op de vlakte. Er zijn volgens een zegsman nog te weinig gegevens bekend over de cursus.

 

Barrières

In de publicatielijst van Hedin staat één artikel over onderwijskunde. In deze studie heeft hij studenten die een basiscursus sterrenkunde volgen gevraagd naar hun mening over zingevingsvragen. Dit deed hij omdat het lesboek begon met teksten die stellen dat sterrenkunde vragen helpt beantwoorden over de oorzaak en betekenis van ons bestaan.

In de conclusie stelt hij dat docenten ook over dit soort vragen moeten spreken met hun studenten, om mogelijke barrières weg te nemen:

‘These data indicate that we may cause students to put up barriers to us if we, through carelessness or personal antipathy, unnecessarily belittle concepts of religion and faith. To  connect with students along this line, we might include discussions on how scientific reasoning could be applied to analyzing and interpreting broader issues outside of science.’