Home » Nieuws » Natuurwetenschap en theologie bij elkaar brengen

Natuurwetenschap en theologie bij elkaar brengen

By |Categorieën: Nieuws|Gepubliceerd Op: 15 december 2014|1.9 min read|
Nieuws

In een video van BioLogos legt hoogleraar interculturele theologie Benno van den Toren uit hoe hij als theoloog met vragen uit de natuurwetenschap omgaat.

 

In de korte video die online is gezet door de Amerikaanse organisatie BioLogos vertelt Benno van den Toren, hoogleraar interculturele theologie aan de Protestantse Theologische Universiteit in Groningen, hoe hij met vragen rondom geloof en wetenschap om gaat. Wat het betekent dat wij ‘naar Gods beeld’ geschapen zijn en hoe is de zonde in de wereld gekomen?

 

De Bijbel doet daar uitspraken over, maar ook de natuurwetenschap. ‘Ik kan als theoloog niet goed inschatten wat de wetenschap precies zegt’, aldus Van den Toorn. Hij prijst zich daarom gelukkig om met christen-wetenschappers om de tafel te kunnen zitten, die hem uitleggen over welke zaken consensus bestaat en waar het gaat om interpretatie of speculatie.

 

Verontrustend

Samen met deze natuurwetenschappers kon hij (tijdens zijn vorige aanstelling in Oxford) deze zaken doordenken. ‘Ik geloof dat de God die deze wereld geschapen heeft, dezelfde God is die spreekt door zijn Woord’, zegt hij. Hij wil proberen die God te begrijpen, ook via de schepping. Dat is niet eenvoudig, soms zelfs verontrustend. Maar, voegt hij er aan toe, ‘gelukkig hangt mijn geloof niet af van of ik precies begrijp hoe alles werkt.’

 

Eerder dit jaar schreef Van den Toren op de website van BioLogos een essay over de historiciteit van Adam en Eva. Hierin geeft hij onder meer aan dat in het licht van wat we weten over de menselijke evolutie we misschien ons idee van de zondeval en de erfzonde moeten bijstellen. ‘Maar dit dogma is altijd al raadselachtig geweest’.

 

Dogma’s

In zijn stuk maakt hij een onderscheid tussen dogma’s die onopgeefbaar zijn, en leerstellige theorieën die kunnen wijzigen. Zo stelt hij dat het dogma dat Jezus zowel volledig mens en volledig God was ruimte biedt voor verschillende interpretaties van de verhouding tussen dit goddelijke en menselijke aspect. Deze manier van denken past hij ook toe op het dogma dat de mens is geschapen naar het beeld van God.

 

Maar ook hier schrijft hij dat ons geloof niet afhangt van ons vermogen om een goede theoretische verklaring te bedenken, net zomin als het licht afhankelijk is van een adequate wetenschappelijke theorie.

Home » Nieuws » Natuurwetenschap en theologie bij elkaar brengen

Natuurwetenschap en theologie bij elkaar brengen

By Gepubliceerd Op: 15 december 20141.9 min read
Nieuws

In een video van BioLogos legt hoogleraar interculturele theologie Benno van den Toren uit hoe hij als theoloog met vragen uit de natuurwetenschap omgaat.

 

In de korte video die online is gezet door de Amerikaanse organisatie BioLogos vertelt Benno van den Toren, hoogleraar interculturele theologie aan de Protestantse Theologische Universiteit in Groningen, hoe hij met vragen rondom geloof en wetenschap om gaat. Wat het betekent dat wij ‘naar Gods beeld’ geschapen zijn en hoe is de zonde in de wereld gekomen?

 

De Bijbel doet daar uitspraken over, maar ook de natuurwetenschap. ‘Ik kan als theoloog niet goed inschatten wat de wetenschap precies zegt’, aldus Van den Toorn. Hij prijst zich daarom gelukkig om met christen-wetenschappers om de tafel te kunnen zitten, die hem uitleggen over welke zaken consensus bestaat en waar het gaat om interpretatie of speculatie.

 

Verontrustend

Samen met deze natuurwetenschappers kon hij (tijdens zijn vorige aanstelling in Oxford) deze zaken doordenken. ‘Ik geloof dat de God die deze wereld geschapen heeft, dezelfde God is die spreekt door zijn Woord’, zegt hij. Hij wil proberen die God te begrijpen, ook via de schepping. Dat is niet eenvoudig, soms zelfs verontrustend. Maar, voegt hij er aan toe, ‘gelukkig hangt mijn geloof niet af van of ik precies begrijp hoe alles werkt.’

 

Eerder dit jaar schreef Van den Toren op de website van BioLogos een essay over de historiciteit van Adam en Eva. Hierin geeft hij onder meer aan dat in het licht van wat we weten over de menselijke evolutie we misschien ons idee van de zondeval en de erfzonde moeten bijstellen. ‘Maar dit dogma is altijd al raadselachtig geweest’.

 

Dogma’s

In zijn stuk maakt hij een onderscheid tussen dogma’s die onopgeefbaar zijn, en leerstellige theorieën die kunnen wijzigen. Zo stelt hij dat het dogma dat Jezus zowel volledig mens en volledig God was ruimte biedt voor verschillende interpretaties van de verhouding tussen dit goddelijke en menselijke aspect. Deze manier van denken past hij ook toe op het dogma dat de mens is geschapen naar het beeld van God.

 

Maar ook hier schrijft hij dat ons geloof niet afhangt van ons vermogen om een goede theoretische verklaring te bedenken, net zomin als het licht afhankelijk is van een adequate wetenschappelijke theorie.