Home » Nieuws » Moslimdocente onderwijst evolutie op islamitische universiteit

Moslimdocente onderwijst evolutie op islamitische universiteit

By |Categorieën: Nieuws|Gepubliceerd Op: 23 april 2015|2.1 min read|

Rana Dajana, assistant professor in moleculaire biologie aan de Hashemite University in Zarqa, Jordanië, vertelt in het tijdschrift Nature hoe zij evolutie doceert.

 

Voor de meeste studenten is zij de eerste die hen iets over evolutie vertelt. Islamitische scholen laten de evolutietheorie doorgaans links liggen. Dat zij positief is over evolutie komt soms als een schok, omdat Dajana door haar hidjab herkenbaar is als praktiserend moslim.

 

Dajana legt evolutionaire principes uit via processen als het ontstaan van antibiotica resistentie, maar wijst ook op evolutie van planten en kunstmatige selectie. Vervolgens vertelt zij hoe evolutie het mechanisme is waardoor alle soorten zijn ontstaan. ‘De meeste studenten accepteren dan doorgaans evolutie als het mechanisme waardoor alle soorten zijn ontstaan, met uitzondering van de mens.’

 

Creationisme

Net als in het christendom kent de Islam Adam als eerste mens, en volgens sommige studenten moet hij wel geschapen zijn en gaat evolutie daarom in tegen de Koran. Dajana wijst er dan op dat moslimgeleerden al aan het eind van de negentiende eeuw Darwinaanse evolutie accepteerden. En moslim wijsgeren uit de negende eeuw hadden al een soort evolutionaire theorie ontwikkeld.

 

Het creationisme dat de meeste jonge moslims kenmerkt is volgens Dajana van veel later tijd, toen Darwin werd geassocieerd met Westerse (koloniale) onderdrukking, racisme en atheïsme. Maar ironisch genoeg is het moslim creationisme afkomstig uit het Westen: de argumenten komen uit het christelijk creationisme.

 

Interpretatie

Voor Dajana is God het begin van alles. Wat dit begin was, is een mysterie. Maar na het begin namen de wetten van logica en wetenschap het over en zorgden voor een verdere ontwikkeling van de schepping. Tegenspraak tussen Koran en wetenschap kan ontstaan doordat wij nog niet alles weten, maar ook de interpretatie van de Koran is mensenwerk en dus niet onfeilbaar, stelt Dajana.

 

Uiteindelijk maakt het voor het cijfer van de cursus niet uit of de studenten evolutie als ‘waar’ accepteren: ‘Ik wil niet dat mijn studenten opschrijven dat ze evolutie accepteren, alleen maar om een voldoende te krijgen.’ Dajana wil hen geen mening opdringen, iets wat in het creationisme volgens haar juist wel gebeurt.

 

Zij hoopt dat door dit soort lessen de studenten leren om zelf na te denken. Op termijn zou dat een generatie moslims moeten opleveren die de rationele methode om de natuur te bestuderen beheersen en leren om vrij te denken.

 

Referentie:

Dana Rajana: Why I teach evolution to Muslim students Nature Volume 520,Pages: 409 Date published: 23 April 2015 DOI: 10.1038/520409a

Home » Nieuws » Moslimdocente onderwijst evolutie op islamitische universiteit

Moslimdocente onderwijst evolutie op islamitische universiteit

By Gepubliceerd Op: 23 april 20152.1 min read

Rana Dajana, assistant professor in moleculaire biologie aan de Hashemite University in Zarqa, Jordanië, vertelt in het tijdschrift Nature hoe zij evolutie doceert.

 

Voor de meeste studenten is zij de eerste die hen iets over evolutie vertelt. Islamitische scholen laten de evolutietheorie doorgaans links liggen. Dat zij positief is over evolutie komt soms als een schok, omdat Dajana door haar hidjab herkenbaar is als praktiserend moslim.

 

Dajana legt evolutionaire principes uit via processen als het ontstaan van antibiotica resistentie, maar wijst ook op evolutie van planten en kunstmatige selectie. Vervolgens vertelt zij hoe evolutie het mechanisme is waardoor alle soorten zijn ontstaan. ‘De meeste studenten accepteren dan doorgaans evolutie als het mechanisme waardoor alle soorten zijn ontstaan, met uitzondering van de mens.’

 

Creationisme

Net als in het christendom kent de Islam Adam als eerste mens, en volgens sommige studenten moet hij wel geschapen zijn en gaat evolutie daarom in tegen de Koran. Dajana wijst er dan op dat moslimgeleerden al aan het eind van de negentiende eeuw Darwinaanse evolutie accepteerden. En moslim wijsgeren uit de negende eeuw hadden al een soort evolutionaire theorie ontwikkeld.

 

Het creationisme dat de meeste jonge moslims kenmerkt is volgens Dajana van veel later tijd, toen Darwin werd geassocieerd met Westerse (koloniale) onderdrukking, racisme en atheïsme. Maar ironisch genoeg is het moslim creationisme afkomstig uit het Westen: de argumenten komen uit het christelijk creationisme.

 

Interpretatie

Voor Dajana is God het begin van alles. Wat dit begin was, is een mysterie. Maar na het begin namen de wetten van logica en wetenschap het over en zorgden voor een verdere ontwikkeling van de schepping. Tegenspraak tussen Koran en wetenschap kan ontstaan doordat wij nog niet alles weten, maar ook de interpretatie van de Koran is mensenwerk en dus niet onfeilbaar, stelt Dajana.

 

Uiteindelijk maakt het voor het cijfer van de cursus niet uit of de studenten evolutie als ‘waar’ accepteren: ‘Ik wil niet dat mijn studenten opschrijven dat ze evolutie accepteren, alleen maar om een voldoende te krijgen.’ Dajana wil hen geen mening opdringen, iets wat in het creationisme volgens haar juist wel gebeurt.

 

Zij hoopt dat door dit soort lessen de studenten leren om zelf na te denken. Op termijn zou dat een generatie moslims moeten opleveren die de rationele methode om de natuur te bestuderen beheersen en leren om vrij te denken.

 

Referentie:

Dana Rajana: Why I teach evolution to Muslim students Nature Volume 520,Pages: 409 Date published: 23 April 2015 DOI: 10.1038/520409a