Home » Nieuws » Kennis niet doorslaggevend bij acceptatie van evolutie

Kennis niet doorslaggevend bij acceptatie van evolutie

By |Categorieën: Nieuws|Gepubliceerd Op: 30 juni 2017|1.3 min read|

Onderwijs in evolutie is effectiever als er eerst les is gegeven in genetica. Maar op de acceptatie van de evolutietheorie door leerlingen heeft onderwijs een beperkt effect.

Britse biologen hebben uitgezocht of onderwijs in genetica en evolutie elkaar beïnvloeden in klassen met leerlingen van 14 tot 16 jaar oud. De klassen kregen of eerst les in genetica, of in evolutie. Het kennisniveau van de leerlingen is voor en direct na de lessen getoetst via een vragenlijst en vervolgens enkele maanden na de lessen.

Hieruit bleek dat het effectiever was om eerst genetica te onderwijzen. Hoewel in beide schema’s de kennis over evolutie toenam, was die toename iets sterker in de groep die eerst geneticalessen had gehad. Via genetica raken de leerlingen bekend met concepten als mutatie en allelen, die helpen om evolutie (het verschuiven van allel-frequenties binnen een populatie) te begrijpen.

Bewijs

De acceptatie van evolutie door de leerlingen bleek echter niet te correleren met de toename in kennis. Uit een kwalitatief onderzoek bij een focusgroep bleek dat vooral uitspraken van figuren met autoriteit hiervoor belangrijk waren. Een leerling zei bijvoorbeeld dat hij evolutie accepteerde omdat de paus had gezegd dat dit wel kon.

De onderzoekers wijzen op het verschil tussen kennis en begrip. Veel leerlingen die voldoende kennis hadden over evolutie bleken nauwelijks iets van bewijs voor evolutie te kunnen geven. Toch accepteerden zij de theorie. Ook hing het effect van het onderwijs deels af van het niveau van de leerlingen.

Bron: Teaching genetics prior to teaching evolution improves evolution understanding but not acceptance. Plos Biology 2017. doi: 10.1371/journal.pbio.2002255

Home » Nieuws » Kennis niet doorslaggevend bij acceptatie van evolutie

Kennis niet doorslaggevend bij acceptatie van evolutie

By Gepubliceerd Op: 30 juni 20171.3 min read

Onderwijs in evolutie is effectiever als er eerst les is gegeven in genetica. Maar op de acceptatie van de evolutietheorie door leerlingen heeft onderwijs een beperkt effect.

Britse biologen hebben uitgezocht of onderwijs in genetica en evolutie elkaar beïnvloeden in klassen met leerlingen van 14 tot 16 jaar oud. De klassen kregen of eerst les in genetica, of in evolutie. Het kennisniveau van de leerlingen is voor en direct na de lessen getoetst via een vragenlijst en vervolgens enkele maanden na de lessen.

Hieruit bleek dat het effectiever was om eerst genetica te onderwijzen. Hoewel in beide schema’s de kennis over evolutie toenam, was die toename iets sterker in de groep die eerst geneticalessen had gehad. Via genetica raken de leerlingen bekend met concepten als mutatie en allelen, die helpen om evolutie (het verschuiven van allel-frequenties binnen een populatie) te begrijpen.

Bewijs

De acceptatie van evolutie door de leerlingen bleek echter niet te correleren met de toename in kennis. Uit een kwalitatief onderzoek bij een focusgroep bleek dat vooral uitspraken van figuren met autoriteit hiervoor belangrijk waren. Een leerling zei bijvoorbeeld dat hij evolutie accepteerde omdat de paus had gezegd dat dit wel kon.

De onderzoekers wijzen op het verschil tussen kennis en begrip. Veel leerlingen die voldoende kennis hadden over evolutie bleken nauwelijks iets van bewijs voor evolutie te kunnen geven. Toch accepteerden zij de theorie. Ook hing het effect van het onderwijs deels af van het niveau van de leerlingen.

Bron: Teaching genetics prior to teaching evolution improves evolution understanding but not acceptance. Plos Biology 2017. doi: 10.1371/journal.pbio.2002255