Home » Nieuws » Hoort religie toch in de biologieklas thuis?

Hoort religie toch in de biologieklas thuis?

By |Categorieën: Nieuws|Gepubliceerd Op: 28 mei 2014|1.9 min read|
Nieuws

Het kan nuttig zijn om religie bij de biologieles te betrekken. Dat kan leerlingen die op religieuze gronden moeite hebben met evolutie helpen de stof beter te verwerken.

 

Dat schrijven twee Australische onderwijskundigen, Joseph Ferguson
en Barbara Kameniar, in het International Journal of Science Education. In een opiniestuk legt Ferguson uit hoe zij tot deze conclusie komen.

 

Zij bestudeerden leerlingen op een openbare school. Via vragenlijsten bepaalden zij de mate van religiositeit in een klas van 16-jarigen die net een blok evolutiebiologie hadden gevolgd. Vier uitgesproken religieuze scholieren (waaronder een moslim) zijn vervolgens geïnterviewd. Alle vier geloofden ze in een schepper, al verschilden ze onderling nogal in hun specifieke geloofsovertuigingen.

 

Volgens Ferguson is het curriculum van de bètavakken in Australië gebaseerd op een positivistische, Westerse wetenschap. Dat levert al snel conflicten op met religie, zeker op een openbare school. Hij vond zowel in de literatuur als in de interviews met de vier leerlingen dat die conflicten er tijdens het blok evolutiebiologie inderdaad waren.

 

Niet gemotiveerd

Wanneer leerlingen een conflict ervaren met hun levensovertuiging, zullen ze minder diep in de stof duiken, stelt Ferguson. Zij leren de feiten die nodig zijn om een toets te halen, maar zij maken zich de stof niet eigen. Dit betekent ook dat de leerlingen niet gemotiveerd zullen zijn in een vervolgopleiding in de bètawetenschappen.

 

Daarom is het volgens Ferguson nodig om in de lessen over wetenschap ook het thema religie aan bod te laten komen. Daar treedt namelijk het conflict op. De relatie tussen geloof en wetenschap behandelen in lessen levensbeschouwing is volgens hem minder effectief.

 

Ferguson benadrukt dat het niet de bedoeling is enige vorm van creationisme te onderwijzen. Zijn idee is om leerlingen te laten zien dat er geen fundamenteel conflict hoeft te bestaan tussen geloof en wetenschap, en dat gelovige leerlingen de bètavakken zonder problemen kunnen bestuderen. Dat verhoogt hun wetenschappelijke ‘geletterdheid’, iets wat hard nodig is in de 21e eeuw.

 

International Journal of Science Education Is ‘Learning’ Science Enough? – A Cultural Model of Religious Students of Science in an Australian Government School. Joseph Paul Ferguson(a) and Barbara Kameniar (b)
(a) School of Education, Deakin University, Melbourne, Australia
(b) Murrup Barak Melbourne Institute for Indigenous Development, University of Melbourne, Melbourne, Australia Published online: 01 Apr 2014.

Home » Nieuws » Hoort religie toch in de biologieklas thuis?

Hoort religie toch in de biologieklas thuis?

By Gepubliceerd Op: 28 mei 20141.9 min read
Nieuws

Het kan nuttig zijn om religie bij de biologieles te betrekken. Dat kan leerlingen die op religieuze gronden moeite hebben met evolutie helpen de stof beter te verwerken.

 

Dat schrijven twee Australische onderwijskundigen, Joseph Ferguson
en Barbara Kameniar, in het International Journal of Science Education. In een opiniestuk legt Ferguson uit hoe zij tot deze conclusie komen.

 

Zij bestudeerden leerlingen op een openbare school. Via vragenlijsten bepaalden zij de mate van religiositeit in een klas van 16-jarigen die net een blok evolutiebiologie hadden gevolgd. Vier uitgesproken religieuze scholieren (waaronder een moslim) zijn vervolgens geïnterviewd. Alle vier geloofden ze in een schepper, al verschilden ze onderling nogal in hun specifieke geloofsovertuigingen.

 

Volgens Ferguson is het curriculum van de bètavakken in Australië gebaseerd op een positivistische, Westerse wetenschap. Dat levert al snel conflicten op met religie, zeker op een openbare school. Hij vond zowel in de literatuur als in de interviews met de vier leerlingen dat die conflicten er tijdens het blok evolutiebiologie inderdaad waren.

 

Niet gemotiveerd

Wanneer leerlingen een conflict ervaren met hun levensovertuiging, zullen ze minder diep in de stof duiken, stelt Ferguson. Zij leren de feiten die nodig zijn om een toets te halen, maar zij maken zich de stof niet eigen. Dit betekent ook dat de leerlingen niet gemotiveerd zullen zijn in een vervolgopleiding in de bètawetenschappen.

 

Daarom is het volgens Ferguson nodig om in de lessen over wetenschap ook het thema religie aan bod te laten komen. Daar treedt namelijk het conflict op. De relatie tussen geloof en wetenschap behandelen in lessen levensbeschouwing is volgens hem minder effectief.

 

Ferguson benadrukt dat het niet de bedoeling is enige vorm van creationisme te onderwijzen. Zijn idee is om leerlingen te laten zien dat er geen fundamenteel conflict hoeft te bestaan tussen geloof en wetenschap, en dat gelovige leerlingen de bètavakken zonder problemen kunnen bestuderen. Dat verhoogt hun wetenschappelijke ‘geletterdheid’, iets wat hard nodig is in de 21e eeuw.

 

International Journal of Science Education Is ‘Learning’ Science Enough? – A Cultural Model of Religious Students of Science in an Australian Government School. Joseph Paul Ferguson(a) and Barbara Kameniar (b)
(a) School of Education, Deakin University, Melbourne, Australia
(b) Murrup Barak Melbourne Institute for Indigenous Development, University of Melbourne, Melbourne, Australia Published online: 01 Apr 2014.