Home » Nieuws » Geloofscrisis door wetenschap: gezond of gevaarlijk?

Geloofscrisis door wetenschap: gezond of gevaarlijk?

By |Categorieën: Nieuws|Gepubliceerd Op: 18 oktober 2013|1.8 min read|
Nieuws

Er schijnen in de VS nogal wat christelijke docenten in het hoger onderwijs rond te lopen met ideeën die ze niet naar buiten durven brengen. Doen ze dat toch, dan riskeren ze ontslag omdat ze studenten een ‘geloofscrisis’ kunnen bezorgen.

 

Op de website van evangelisch theoloog Peter Enns stond eerder deze week een gastbijdrage van Andrew Knapp, die een doctorsgraad in ‘Hebrew Bible’ van de Johns Hopkins University heeft. Knapp vertelt hoe een aantal docenten aan Christelijke colleges is ontslagen omdat ze op basis van hun kennis over de wetenschappelijke stand van zaken vragen zetten bij een letterlijk-historische lezing van de Bijbel. Knapp stelt dat hij een aantal van deze mensen persoonlijk kent en van mening is dat het vrome gelovigen zijn die zich volledig inzetten voor een beter begrip van de Bijbel.

De reden voor ontslag was dat ze hun leerlingen een een ‘geloofscrisis’ zouden storten door hun onderwijs. Knapp vraagt zich af hoe erg dat eigenlijk is. Een 18-jarige student die net uit huis komt, stapt een totaal nieuwe wereld binnen. Ze komen in aanraking met nieuwe denkbeelden. Sterker nog, een Bijbelschool of college waar de studenten geen nieuwe denkbeelden leren, doet z’n werk niet goed, tenzij men er vanuit gaat dat die 18-jarigen al een volledig en juist beeld van de Bijbel hebben.

 

‘Dubieuze apologetiek’

Volgens Knapp is de manier om studenten door de onvermijdelijke geloofscrisis heen te helpen niet het gebruik van wat hij noemt ‘dubieuze apologetiek’ maar de aanwezigheid van voorbeelden van godvrezende mannen en vrouwen die hun geloof en hun wetenschappelijke werk allebei serieus nemen en hebben leren integreren.

De gastbijdrage sluit aan bij een eerdere blog van Enns zelf, waarin hij mijmert over de gesprekken die hij met docenten van evangelische ‘Bible colleges’ heeft gehad. Deze mensen zijn vaak door hun eigen kerkgenootschap of denominatie naar een algemene universiteit gestuurd, hebben daar allerlei kennis opgedaan, maar mogen die kennis niet gebruiken wanneer ze op een predikanten-opleiding les gaan geven, dit om de studenten ‘te beschermen’. Het is een manier van werken die volgens Enns alleen maar in een catastrofe kan eindigen.

Home » Nieuws » Geloofscrisis door wetenschap: gezond of gevaarlijk?

Geloofscrisis door wetenschap: gezond of gevaarlijk?

By Gepubliceerd Op: 18 oktober 20131.8 min read
Nieuws

Er schijnen in de VS nogal wat christelijke docenten in het hoger onderwijs rond te lopen met ideeën die ze niet naar buiten durven brengen. Doen ze dat toch, dan riskeren ze ontslag omdat ze studenten een ‘geloofscrisis’ kunnen bezorgen.

 

Op de website van evangelisch theoloog Peter Enns stond eerder deze week een gastbijdrage van Andrew Knapp, die een doctorsgraad in ‘Hebrew Bible’ van de Johns Hopkins University heeft. Knapp vertelt hoe een aantal docenten aan Christelijke colleges is ontslagen omdat ze op basis van hun kennis over de wetenschappelijke stand van zaken vragen zetten bij een letterlijk-historische lezing van de Bijbel. Knapp stelt dat hij een aantal van deze mensen persoonlijk kent en van mening is dat het vrome gelovigen zijn die zich volledig inzetten voor een beter begrip van de Bijbel.

De reden voor ontslag was dat ze hun leerlingen een een ‘geloofscrisis’ zouden storten door hun onderwijs. Knapp vraagt zich af hoe erg dat eigenlijk is. Een 18-jarige student die net uit huis komt, stapt een totaal nieuwe wereld binnen. Ze komen in aanraking met nieuwe denkbeelden. Sterker nog, een Bijbelschool of college waar de studenten geen nieuwe denkbeelden leren, doet z’n werk niet goed, tenzij men er vanuit gaat dat die 18-jarigen al een volledig en juist beeld van de Bijbel hebben.

 

‘Dubieuze apologetiek’

Volgens Knapp is de manier om studenten door de onvermijdelijke geloofscrisis heen te helpen niet het gebruik van wat hij noemt ‘dubieuze apologetiek’ maar de aanwezigheid van voorbeelden van godvrezende mannen en vrouwen die hun geloof en hun wetenschappelijke werk allebei serieus nemen en hebben leren integreren.

De gastbijdrage sluit aan bij een eerdere blog van Enns zelf, waarin hij mijmert over de gesprekken die hij met docenten van evangelische ‘Bible colleges’ heeft gehad. Deze mensen zijn vaak door hun eigen kerkgenootschap of denominatie naar een algemene universiteit gestuurd, hebben daar allerlei kennis opgedaan, maar mogen die kennis niet gebruiken wanneer ze op een predikanten-opleiding les gaan geven, dit om de studenten ‘te beschermen’. Het is een manier van werken die volgens Enns alleen maar in een catastrofe kan eindigen.