Home » Nieuws » Britse scholieren zien botsing tussen geloof en wetenschap

Britse scholieren zien botsing tussen geloof en wetenschap

By |Categorieën: Nieuws|Gepubliceerd Op: 8 juli 2016|1.2 min read|

Ruim de helft van de leerlingen op christelijke middelbare scholen in Engeland denken dat wetenschap het moeilijk maakt te geloven. Maar ze staan open voor gesprekken over geloof en wetenschap.

Dit blijkt uit een enquête die is gehouden onder ruim tweeduizend leerlingen tussen de 15 en 18 jaar op scholen die zijn opgezet door de Church of England. De enquête is georganiseerd vanuit het project God and the Big Bang, dat eendaagse schoolprojecten organiseert waarin de relatie tussen geloof en wetenschap wordt uitgediept.

Scholieren vulden aan het begin en aan het eind van de dag een vragenlijst in. ’s Morgens stelde zo’n 40 procent dat wetenschap aantoont dat God niet bestaat. Dit percentage was aan het eind van de dag gehalveerd.

Wat ook bleek uit de enquête is dat de scholieren door de studiedag werden geprikkeld om meer vragen te gaan stellen. Het aantal leerlingen dat meer wilde weten over de relatie tussen geloof en wetenschap steeg van bijna 50 naar ruim 60 procent.

Vragen

Volgens Michael Harvey, directeur van God and the Big Bang, denken veel scholieren nauwelijks na over de relatie tussen geloof en wetenschap. De eendaagse studiedag stimuleert het stellen van vragen en het nadenken over die relatie. Vragen die spelen bij de scholieren gaan vooral over het ontstaan van het universum.

De uitkomsten van de enquête zijn gepresenteerd tijdens een symposium aan de Britse University of Durham (4-6 juli) met als titel Cosmology: the beginning, the end and the vast.

Home » Nieuws » Britse scholieren zien botsing tussen geloof en wetenschap

Britse scholieren zien botsing tussen geloof en wetenschap

By Gepubliceerd Op: 8 juli 20161.2 min read

Ruim de helft van de leerlingen op christelijke middelbare scholen in Engeland denken dat wetenschap het moeilijk maakt te geloven. Maar ze staan open voor gesprekken over geloof en wetenschap.

Dit blijkt uit een enquête die is gehouden onder ruim tweeduizend leerlingen tussen de 15 en 18 jaar op scholen die zijn opgezet door de Church of England. De enquête is georganiseerd vanuit het project God and the Big Bang, dat eendaagse schoolprojecten organiseert waarin de relatie tussen geloof en wetenschap wordt uitgediept.

Scholieren vulden aan het begin en aan het eind van de dag een vragenlijst in. ’s Morgens stelde zo’n 40 procent dat wetenschap aantoont dat God niet bestaat. Dit percentage was aan het eind van de dag gehalveerd.

Wat ook bleek uit de enquête is dat de scholieren door de studiedag werden geprikkeld om meer vragen te gaan stellen. Het aantal leerlingen dat meer wilde weten over de relatie tussen geloof en wetenschap steeg van bijna 50 naar ruim 60 procent.

Vragen

Volgens Michael Harvey, directeur van God and the Big Bang, denken veel scholieren nauwelijks na over de relatie tussen geloof en wetenschap. De eendaagse studiedag stimuleert het stellen van vragen en het nadenken over die relatie. Vragen die spelen bij de scholieren gaan vooral over het ontstaan van het universum.

De uitkomsten van de enquête zijn gepresenteerd tijdens een symposium aan de Britse University of Durham (4-6 juli) met als titel Cosmology: the beginning, the end and the vast.